De Taksaka Pagi


 Treinen over Java vanuit Yogyakarta 





Startpagina

 Informatie over Java

Hoewel Java bij lange niet het grootste eiland van de Indonesische archipel is, wonen er toch meer dan 160 miljoen mensen. Hiermee heeft het eiland een flink hogere bevolkingsdichtheid dan bijvoorbeeld Nederland. Tussen de overvolle steden biedt Java nog altijd prachtige landschappen, mooie tempels en koloniale resten uit een meer recent verleden.


 De Taksaka Pagi

Treinen over Java vanuit Yogyakarta

Enkele van de treinreizen over Java schijnen bekend te staan als de mooiste reizen die je op deze wereld kunt maken met de trein. Of dit ook daadwerkelijk het geval is, hangt vaak af van persoonlijke mening, maar dat er enkele trajecten zijn waar je adembenemende uitzichten hebt, dat is wel zeker. Een van die ritten maak je met de Taksaka Pagi die om 10:00 uit Yogyakarta in Midden Java vertrekt.

De trein zal hier vrijwel altijd op tijd vertrekken omdat Yogyakarta het beginpunt is van deze trein. Nadat de trein op het goede spoor gerangeerd is kunnen de ongeveer 500 stoelen gevuld worden met passagiers en vertrekt de trein precies op tijd vanuit Stasiun Tugu, gelegen op enkele meters van de immer populaire Jalan Malioboro.

De trein begint zijn reis met een lang stuk in westelijke richting. Hier rijdt de trein over een vernieuwd dubbel spoor dat door een vrijwel vlak landschap loopt. Het dubbelspoor loopt echter niet door tot in Jakarta, de eindbestemming van deze trein. Hoewel er voortgang is gemaakt in de afgelopen jaren is een groot deel van de rit nog over enkel spoor en moet er soms gewacht worden.
Door het vlakke land vol met rijstvelden in allerlei kleuren rijd je voorbij Kebumen via de meest kleine stationnetjes als Gombong en Tambak naar Kroya. Een vrij onbetekenende stad, maar hier staat de trein voor een keuze. Je kunt vanuit hier namelijk doorrijden naar Cilacap maar ook richting het noorden afzwaaien en doorrijden tot aan de hoofdstad.

Even voorbij dit keerpunt in de reis komt er opnieuw een keerpunt, maar dan meer van natuurlijker oorsprong. Langzaam trekt de locomotief zijn rijtuigen omhoog de heuvels in om uiteindelijk slingerend over rivieren, door dalen en om de hoogste pieken heen zich een weg te banen in de richting van Purwokerto. De trein zwaait hier ten westen om de stad heen om zijn wet de vervolgen door de voetheuvels van de Slamet vulkaan.

De op sommige plekke diepe dalen vol bamboe en andere hoge - maar niet oude - bomen zijn gevuld met hoogstaande modderbruine rivieren die het overtollige regenwater op een effectieve manier afvoeren. In het regenseizoen ziet het er allemaal nog veel groener uit dan in de droge tijd uiteraard, maar dat mag de pret niet drukken. Tijdens het regenseizoen kan het tevens zijn dat je een paar rivieren ziet die buiten hun oevers zijn getreden.

Eenmaal de bergen uit rolt de trein de laaglanden aan de noordelijke kant van het eiland in. De eerste grote stad die aangedaan wordt is Cirebon. Dit is tevens de laatste officiŽle stop die de trein zal maken voordat hij het grootstedelijke gebied van Jakarta binnenrijdt, maar dat is nog enkele uren rijden door zinderend hete laaglanden vol rijstvelden en hier en daar een dorpje.

Hoe verder de trein naar het westen gaat, hoe meer mensen er op de vierkante kilometer leven. Dat is vooral na Cikampek goed te merken. Miljoenen mensen opeengehoopt zorgen ervoor dat rijstvelden hier plaatsgemaakt hebben voor betonnen winkel-woningen, straten met kuilen, hopen afval overal en vooral mensen, veel mensen.

Het is dan ook niet voor niets dat de trein vanaf Bekasi vaart mindert. De vele overwegen, hordes wachtende mensen. Al toeterend baant de trein zich een weg door de massa's mensen, langs markten, woonwijken en krotwoningen om uiteindelijk in de hoofdstad aan te komen. Ook hier meer van hetzelfde, maar vanaf de voorlaatste stop op station Jatinegara wordt het weer wat beter.

Die laatste paar minuten - letterlijk - gaan door de stad Jakarta, veelal op enkele meters boven de 'begane grond'. Je ziet hier op enige afstand al de wolkenkrabbers die in de loop der jaren kenmerkend zijn geworden voor het economische hart van IndonesiŽ. Kijk je direct naar onderen vanuit de trein dan zie je nog koloniale bouwwerken als woonhuizen en uiteraard de sluis bij Manggarai, direct aan het spoor.

Als de trein station Gambir binnenrijdt staan er tientallen mensen in gele polo's te wachten tot ze via de eerst geopende deur de trein in kunnen op zoek naar mensen die hun koffers graag gedragen hebben. Als je met de Taksaka - of enige andere eksekutif klasse trein reist, dan morgen er tijdens de tussenstops geen verkopers en dergelijke de trein in, dus als je ze ziet, dan is het einde van de reis toch echt in zicht.

De hele rit vanuit Yogyakarta maak je voor 280.000 Rupiah per persoon (22 euro) en duurt ongeveer acht uur. Je krijgt een flinke stoel die je in slaapstand kan zetten. Onderweg komt men een aantal keer langs om eten en drinken aan te bieden dat tegen redelijke prijs is aan te schaffen. Voor de liefhebbers is er ook bier aan boord. Mocht je tussendoor trek krijgen, loop dan even naar de restauratiewagen in het midden van de trein. Men zal je daar altijd graag bedienen.

Laatste aanpassing 20 maart 2010
   
Jóuw website voor tickets in Indonesië!
Op zoek naar tickets voor vluchten in Indonesië? Dan is hier nu de oplossing voor je! Tickets bestel je gewoon via ticketindonesia.info.

 Over deze pagina
Voeg deze pagina toe aan je email, je eigen blog, MySpace, Facebook, of waar dan ook via AddThis:
Bookmark and Share

 Geef informatie
Extra informatie, aanpassingen of feedback? Stuur deze in!

Informatie Formulier

 Foto's
1 foto in galerie 

Indonesië in foto

 Gerelateerde onderwerpen

 Gerelateerde pagina's
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,490,533 pageviews Een website van indahnesia.com